- We ondersteunen lokale ondernemers bij innovatieprojecten bijvoorbeeld via een wedstrijd.
- We promoten commerciële belevingsgebieden: verschillende wijken hebben hun eigen sfeer, die we promoten bijvoorbeeld:
- Handelsstraat als diverse straat
- Kammenstraat als hippe straat
- Nationalestraat als modestraat
- ...
- We maken themafolders per wijk en ondersteunen buurtwinkels via een wedstrijd.
- We maken actief reclame voor lokale markten.
- Het idee van de coach (voor wijkverenigingen...) wordt uitgebreid naar lokale middenstand.
- Themamarkten krijgen een plaats in een aantal wijken (tweedehandsmarkt , exotische markt, avondmarkt, biomarkt, ...)
- Bij (her)aanleg van een straat of plein hebben we bijzondere aandacht voor de noden van de handelaars . Zo kunnen goten voor leidingen in winkelstraten de hinder voor handelaars beperken bij een heraanleg.
- We steunen korte keten initiatieven, zoals Voedselteams, De Buurderij...
- We gaan creatief om met leegstaande handelspanden: als pop-up , als tijdelijk wijkcentrum, of ter beschikking van kunstenaars of als co-working space voor jonge ondernemers en freelancers...
- We organiseren laagdrempelige ontmoetingen tussen handelaars.
- We organiseren een projectoproep " deelinitiatieven", een deelfeest, een geefplein en een kringloopfestival...
- We zetten de ondersteuning van de winkeliersverenigingen voor hun kerstversiering verder .
Ga terug naar het overzicht van ons programma of bekijk onze andere programmapunten:
1. Wat zijn onze prioriteiten en hoe maakten we al het verschil?
2. Meer groen en water, minder stenen
5. Openbaar domein en mobiliteit op mensenmaat
6. Leve de mondige burger en de participatieve democratie
7. Cultuur voor iedereen en van onderop
9. Sport en recreatie verbinden
11. Wijkwerking en stadsmakers
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter