Openbaar vervoer en privé-transport

Een groter aandeel gebruikers van het openbaar vervoer in het district Antwerpen garandeert een veel leefbaardere omgeving.

  • Goed samenwerken met De Lijn is al jaren een vrome wens die eindelijk zou gerealiseerd moeten worden.
  • We pleiten steeds voor prioritaire doorstroming voor de tram om zo een stipt en betrouwbaar openbaar vervoer mee mogelijk te maken.
  • En als district zorgen we voor toegankelijke haltes.

Het gemotoriseerd verkeer krijgt in de toekomst een bescheidenere rol in het district. Woonerven, tuinstraten en autoluwe woonstraten worden meer en meer de norm. Stappers, trappers en openbaar vervoer nemen de hoofdmoot van de modal split voor zich; autoverkeer is aanvullend en is te gast in woonstraten, niet de norm.

  • We pleiten voor een circulatieplan op stadsniveau waarbij we als district wijkcirculatieplannen uitrollen.
  • De zone 30 wordt nog uitgebreid en er worden infrastructurele ingrepen gedaan om ze effectief te maken.
  • We moedigen een omschakeling aan in het wagengebruik: deelwagensystemen en elektrische mobiliteit.
  • Belevering van handelaars en werven gebeurt buiten de schoolspits.
  • Stadsdistributie vanuit kleinere depots kan het aantal verkeersbewegingen ook nog sterk verminderen.
  • Nieuwe woonprojecten krijgen aansluiting op het fietsroutenetwerk en op het openbaar vervoer. Ze horen autoluw te zijn met parkeren aan de rand.

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.