Inspraak en participatie

  • Er werd reeds sterk ingezet op meer inspraak bij projecten openbaar domein. Inspraak wordt georganiseerd vanaf het allereerste moment en op het voorontwerp. Nadien volgen informatie over het definitief ontwerp en de planning van de werf. De ervaring leert dat dit projecten beter maakt.
  • Bij specifieke projecten openbaar domein (bijvoorbeeld de tuinstraat) wordt het participatie-traject langer om meer ruimte voor samenwerking met de bewoners te kunnen voorzien. Voor de grotere projecten zetten we hier meer op in.
  • De achillespees voor inspraak bij openbaar domein is dikwijls de tijd tussen inspraak en uitvoering wordt lang en vanaf een bepaald punt (vergunningsaanvraag) ligt quasi alles vast waardoor inspraak moeilijk wordt. Ook de vele externe voorwaarden beperken vaak de marges voor inspraak: erfgoed, brandweer, politie, de Lijn, Riolink, nutsbedrijven, mobiliteitsvoorwaarden vanuit de stad,…
  • We gaan de uitdaging aan om meer mensen vroeger in het proces te betrekken en tot later in het proces ruimte te laten voor inspraak.
  • De speelweefselplannen (2060,2050, Luchtbal, Kiel, St Andries) zijn opgesteld met uitgebreide participatieve processen. Ook bij (her)aanleg van speel- en sportterreinen gebeurt dit telkens. Bij de verdere uitrol van de speelweefselplannen blijven we er sterk op inzetten. Net zoals bij projecten voor sport.
  • Ook binnen cultuur wordt steeds meer op participatie ingezet. Expo 2018 vormt daar reeds een mooi voorbeeld van. (Zie https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/expo-2018/nieuws)
  • Onder de vorm van “Vliegende colleges” bezocht het voltallige college drie keer een tiental wijken om te luisteren naar de bekommernissen. Dit bleek steeds zeer nuttig en zetten we voort.
  • Aan het begin van de nieuwe legislatuur wordt een meerjarenplanning en een meerjarenbegroting opgemaakt. Die zijn zeer bepalend voor de zes daaropvolgende jaren. We zetten hier rond een sterk participatief proces op dat verder gaat dan de klassieke advisering.
  • Aangezien er een aantal bevoegdheden van de stad overkomen, moeten we aan het begin van de nieuwe legislatuur de subsidiereglementen voor jeugd, sport en wijkwerking/Stadsmakers herwerken. We zetten hiervoor een participatief proces op met de doelgroepen waarbij we verder gaan dan de klassieke advisering.
  • Zie ook hoofdstukjes 5 (jeugdraad) en 8 (ouderen).

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.